Google tunnistaa ostoaikomuksen ostoprosessin kaikissa vaiheissa.

Kysymme Googlelta päivittäin yli 3,5 miljardia kysymystä. Datamääränsä ansiosta Google tunnistaa, kun asiakkaallasi on aikomus ostaa. Kysymykseksi jää enää se, osaatko muuttaa hopeatarjottimella tuotujen asiakkaiden ostoaikomuksen konkreettisiksi toimenpiteiksi – liideiksi, euroiksi ja kestäviksi asiakasuhteiksi.

Julkaistu 17.05.2019  |  Ajankohtaista

Lataa TÄSTÄ Digimarkkinointilehti Nro 1 /2019: Google ja ostoaikomukset

Miten Googlella löydetään ostovalmiita yleisöjä? 

Googlen tekoäly poimii ostokypsät ihmiset erilliseksi yleisöksi heidän verkkokäyttäytymisensä perusteella. Voimme näyttää erilaisia mainoksia jatkuvasti matkustamista googlettavalle kuin parhaillaan aktiivisesti hotelleja googlettavalle, koska heidän tarpeensa on todennäköisesti erilainen. Toinen ei ole ostamassa siinä hetkessä, mutta on hyvin potentiaalinen asiakas esimerkiksi lentoyhtiöille ja matkanjärjestäjille, jota voi alkaa lämmittelemään seuraavaa lomakohdetta varten. Toinen vuorostaan on osoittanut olevansa varaamassa hotellia lähipäivinä, eli on valmis ostamaan siinä hetkessä. Kun ymmärrämme kohderyhmämme ostoprosessin vaiheet ja niihin kohdistamismahdollisuudet, mainonnan tulos on myös parempi.

Googlen datan pohjalta erilaisten yleisöjen luonti on parhaimpia ominaisuuksia, jonka kautta automatisoitua ja personoitua mainontaa voi tehdä. Lisäksi Google Adsin ominaisuudet mahdollistavat monipuolisen yleisöjen testaamisen ja yhdistelyn, joiden pohjalta voimme kehittää mainontaa hyvinkin kohdennetusti aiemman hakukäyttäytymisen mukaan. Voimme näyttää asiakkaalle oikeaan aikaan sopivaa mainossisältöä.

Kokonaisuuden tarkasteluun liittyy vahvasti myös verkkosivuston sisältö. Jos oikein toteutettu mainonta ei tuota tulosta, vika löytyy usein verkkosivuilta eikä mainoskanavista. Verkkosivujen tehtävänä on myydä tuotettasi tai palveluasi, kun taas mainonta on väline, jolla asiakkaat ohjataan verkkosivuillesi. Tätä voidaan verrata kivijalkamyymälään: jos pääkadun varrella sijaitsevassa kivijalkakaupassa käy paljon asiakkaita, mutta myyntiä ei tule, niin ei kukaan syytä myymälän keskeistä sijaintia sen huonosta myynnistä. Vika on myymälän sisällä.